Ga naar de inhoud
Als het over kwaliteit in dyslexiezorg gaat

NIEUWSBERICHTEN

Mag de toets Begrijpend luisteren worden ingezet in plaats van Begrijpend lezen?

Of een toets Begrijpend lezen wel of niet wordt afgenomen, hangt af van de vraag wat u wilt weten. Als de vraag is ‘Hoe redt deze leerling met een zwakke technische leesvaardigheid zich in het gebruiken/toepassen van de leestechniek als het erom gaat een tekst te begrijpen?’, neemt u de toets Begrijpen lezen af. De toets Begrijpend luisteren geeft dan geen antwoord.
Als de vraag is ‘Het technisch lezen is zwak, maar niet zo zwak dat het de slechte prestaties van deze leerling met begrijpend lezen verklaart. Zou hij ook een algemeen probleem hebben met het begrijpen van taal?’ komt de toets Begrijpend luisteren aan de orde.
Als u leerlingen toetst, is het zeer nuttig dat u zich bij elke geplande toetsafname afvraagt: ‘Wat wil ik weten?’ ‘Waarom wil ik dat weten? Weet ik het eigenlijk niet al? Moet ik het weten om verder te kunnen met deze leerling? en ten slotte: Gaat de uitslag op déze toets mij het antwoord op mijn vraag geven?

Back to top