Richtlijnen en handreikingen
Leidraad, Handreiking en Leerlingdossier
In opdracht van het ministerie van OCW zijn, in het kader van het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie, dyslexiecentraal.nl, door het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie en Expertisecentrum Nederlands handreikingen en richtlijnen ontwikkeld.
Om het proces van signalering naar diagnostiek naar diagnostiek inhoudelijk, organisatorisch en praktisch vorm te geven en te verantwoorden, zijn in 2019 de Leidraad vergoedingsregeling dyslexie van onderwijs naar zorg, de Handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2 en 3 en het Leerlingdossier Dyslexie nader bijgesteld.
Deze drie documenten zijn nu volledig op elkaar afgestemd en vormen één geheel:
- De Leidraad Ernstige Dyslexie: doorverwijzing van onderwijs naar zorg – versie 3.1 beschrijft het proces dat doorlopen wordt van een vermoeden van Ernstige Dyslexie tot diagnostiek en behandeling.
- De Handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2, 3 en 4 bij lees-/spellingproblemen en dyslexie – versie 3.0 bevat een concrete uitwerking van manier waarop de verplichte ondersteuning moet worden vormgegeven die een school moet hebben geboden om een vermoeden van ernstige dyslexie goed te kunnen onderbouwen.
- Het Leerlingdossier Dyslexie wordt door scholen gebruikt om alle informatie te bundelen ten behoeve van de diagnostiek. Vanaf september 2021 is Leerlingdossier dyslexie – versie 5.0 beschikbaar.
Tijdens de poortwachtersbijeenkomst van het NKD op 8 februari 2019 heeft Jolanda Roelfsema samen met Maud van Druenen van Expertisecentrum Nederlands een toelichting gegeven op de herziene versies van de Leidraad, de Handreiking en het Leerlingdossier.
Download de Presentatie over de herziene versie van de Leidraad, de Handreiking en het Leerlingdossier en kijk en luister naar de filmpjes met de toelichting:
- Toelichting op de samenhang tussen de Leidraad, de Handreiking en het Leerlingdossier
- Toelichting op de Leidraad: beredeneerd afwijken
- Toelichting bij het schema Ondersteuningsniveaus
- Toelichting op de aanscherping van ondersteuningsniveau 2
- Toelichting op de aanscherping van ondersteuningsniveau 3
- Toelichting op de keuze om werkzame componenten op te nemen
- Toelichting op het werken met werkzame componenten
Lees het Impressieverslag van de Poortwachtersbijeenkomst.
Richtlijn Omgaan met doublures
De Richtlijn omgaan met doublures bij de screening voor toegang tot specialistische dyslexiezorg – versie 2.0 geeft aan hoe de resultaten van leerlingen die gedoubleerd hebben worden gewogen bij de screening voor toegang tot vergoede dyslexiezorg.
Tijdens de poortwachtersbijeenkomst van het NKD op 5 februari 2018 heeft Jolanda Roelfsema een toelichting gegeven op de richtlijn.
Kijk en luister naar het filmpje met haar uitleg: