Ga naar de inhoud
Als het over kwaliteit in dyslexiezorg gaat

NIEUWSBRIEF 13

Praktijk in beeld

De praktijk Pi-Spello, gevestigd in het historische Goes, is trots. Niet alleen op de zelf ontwikkelde spellingmethode die honderden scholen en collega-praktijken in Nederland gebruiken, maar vooral ook op alle kinderen die de behandeling volgen.

Praktijk Pi-Spello is in 2008 opgericht door Jill de Rooij en haar moeder Ineke Lagaay; inmiddels werken er 18 mensen. Jill vertelt over het ontstaan: “Voordat we deze praktijk startten, werkte mijn moeder als rt’er op sbo De Tweern in Goes. Om leerlingen beter te kunnen begeleiden, ontwikkelde ze heel nieuw alfabet: het Pi-Spellobet, dat bestaat uit 81 gekleurde klanken en klankstukjes die kinderen hielpen om woorden foutloos op papier te krijgen. Omdat zij omhoogschoten, wilde haar directeur het al snel schoolbreed invoeren, met 220 kinderen. Ook die kinderen deden het super goed. Ik werkte zelf in de marketing en besloot mijn baan op te zeggen om Pi-Spello in de markt te gaan zetten.”

Afbeelding van het Pi-Spello materiaal

Breed inzetbaar

Pi-Spello werd in rap tempo doorontwikkeld tot een complete spellingmethode voor groep 3 t/m 8. Reguliere basisscholen zetten hem meestal remediërend in, binnen zorgniveau 2 en 3. Veel sbo- en so-scholen gebruiken hem als hoofdmethode. Een paar jaar later werd de software van Pi-Spello uitgebracht, waarmee kinderen en scholen online met het Pi-Spellobet kunnen werken.  Er is inmiddels ook een leesmethode, die vanuit hetzelfde alfabet en uitgangspunten werkt: Pi-Lezie.
“Omdat mijn moeder voeling wilde houden met de kinderen, zijn we destijds ook deze praktijk begonnen. Binnen drie maanden groeiden we uit ons eerste pandje, nu werken hier 18 mensen en behandelen we zo’n 300 kinderen.” De praktijk richt zich niet alleen op de vergoede en particuliere dyslexiezorg, maar bijvoorbeeld ook op rekenproblemen en GGZ-hulp.

Het kind als VIP

“Voordat kinderen in onze praktijk komen, hebben ze vaak al veel faalangst opgebouwd. Veel kinderen voelen zich onzeker en denken dat ze dom zijn. Wij willen dat kinderen weer zelfvertrouwen krijgen. Alles wat we doen, draagt daaraan bij. Neem bijvoorbeeld onze behandelkamers, waar het kind altijd op een prachtige troon of mooie stoel zit. Het kind is de hoofdgast, we behandelen hem als VIP. Dus als het kind hier binnenkomt, kan de behandelaar gerust zeggen: Ik heb de hele week op je zitten wachten, wat fijn dat je er bent! Het is belangrijk dat kinderen weer trots worden op zichzelf. Daarom hebben we bij de ingang bijvoorbeeld ook een gigantische wall of fame, waar kinderen een foto van zichzelf mogen hangen. En dat willen ze allemaal, er hangen er inmiddels vele honderden. Zo laten we zien hoeveel leuke, fantastische en intelligente kinderen dyslexie hebben. Daar horen zij bij! Ook op onze website kun je opzoeken wie er allemaal bij Pi-Spello zitten. Uiteraard alleen als ouders daar toestemming voor hebben gegeven.”

Elke behandeling een feestje

De mensen die bij Pi-Spello werken, moeten in staat zijn om van elke behandeling een feestje te maken en kinderen super positief te behandelen. Daar wordt ook bewust op geselecteerd. Onlangs was er een sollicitatieronde, waarbij zelfs ‘jeugd-directieleden’ een proefles van de sollicitanten kregen. “Die kinderen stegen van trots haast op van hun stoeltje. Ze vonden het geweldig dat zij mochten helpen om een goede behandelaar te kiezen. Daarmee laten we zien dat we ze echt serieus nemen, dat geeft een enorme boost aan hun zelfvertrouwen.”

Humor is onmisbaar

“Voordat de kinderen bij ons komen, vinden ze spelling en lezen al jarenlang super stom. Wij willen lezen en spelling voor deze kinderen weer leuk maken. Alle materialen zien er heel mooi en vrolijk uit en we gebruiken bijvoorbeeld ook veel humor. Zo hebben we een paar grappige voorleesboeken gemaakt om woorden met bepaalde tekens in te prenten. Bijvoorbeeld over Paul en Paulientje, die in het Kaukasusgebergte wonen en een dinosaurus willen toveren. Daar hebben ze taugé, laurier en autodrop voor nodig. Uiteindelijk worden ze opgehaald door een privéchauffeur met een Audi A6 en een nauw blauw pak en zware wenkbrauwen. Er is niet echt een regel waarmee je kunt zien of je een woord met een ou of een au schrijft, maar met het onthouden van deze kinderen is niks mis. Door een verhaal te bedenken met allemaal au-woorden, geef je die woorden context. Dat helpt kinderen om te bepalen met welke au/ou ze dit woord moeten schrijven.”

Maatwerkbehandeling

Jill legt uit dat de behandeling zoveel mogelijk maatwerk is. Voor elk kind wordt een gedetailleerd zorgplan opgesteld, ondersteund door een lees- en spellingplan. Het feit dat het kind eigenaar is van zijn eigen plan, draagt ook weer bij aan het zelfvertrouwen. “We zetten altijd eerst een behandelplan voor een periode van 20 weken op, waarna een eerste evaluatie plaatsvindt. Naar aanleiding van deze evaluatie wordt een nieuw behandelplan opgesteld. Bij praktijk Pi-Spello zetten wij ons elke dag in om samen met en met liefde voor het kind, het voor het kind hoogst haalbare niveau te bereiken. Dat doen we met heel veel plezier!”

Back to top