Zomerdip de baas!
De zomervakantie van zes weken staat voor de deur. Dat stelt dyslexiepraktijken voor een behoorlijke uitdaging. De NKD-nieuwsbrief maakte een kleine rondgang langs een zes praktijken. Zij vertellen hoe zij de zomer overbruggen.
# Opdidakt: drie behandelingen tijdens de zomer
‘Met het oog op continuïteit en kwaliteitsbehoud streven we ernaar dat er in de zomervakantie drie behandelingen doorgaan, op kantoor of digitaal. Waar mogelijk worden die door de eigen behandelaar gegeven. Ook het oefenen thuis proberen we zoveel mogelijk te stimuleren. Daarvoor gebruiken we ons online oefenprogramma Spiek Digitaal. Daarbij kijken we goed naar wat de leerling nodig heeft. Als een leerling herhaling nodig heeft, is daar veel ruimte voor. Ook als een leerling nieuwe uitdaging nodig heeft, spelen we daarop in. Met name in de weken waarin er geen behandeling plaatsvindt, is herhalingsstof handig omdat daarvoor geen instructie nodig is. Om te zorgen dat de kinderen met de stof bezig blijven, krijgen ze ook een mooi zomervakantieboek, met lees- en spellingopdrachten die aansluiten bij onze methode.
De behandelaars bespreken altijd met ouders hoe ze met hun kind afspraken kunnen maken over het oefenen in de zomerperiode. We zien dat het oefenen vaak beter lukt als die afspraken er liggen. Het continueren van de behandelingen en de oefenstof helpen zeker om een zomerdip te verminderen.’
Petra Geven en Nadine de Graaf
# Qurius: kinderen niet overvragen
‘Normaal gesproken behandelen wij voornamelijk op school. We bespreken met ouders altijd de mogelijkheid om de behandelingen bij ons op kantoor voort te zetten. We proberen om de behandelingen en het huiswerk zoveel mogelijk te continueren, maar kijken ook goed wat nodig is. We gaan het kind niet overvragen als we inschatten dat de motivatie daardoor daalt. In de zomer is het huiswerk echt wel wat minder. In aanvulling op het reguliere materiaal en het online oefenprogramma, krijgen de kinderen een zomerboek met bijvoorbeeld leesbingo’s, recepten en opdrachten. We proberen tegenwoordig ook om met AI gepersonaliseerde teksten te maken over onderwerpen die de kinderen zelf kiezen.
In de zomer leggen we nadruk op lezen. We adviseren ouders om het lezen juist ook in deze periode zo leuk mogelijk te maken. Kies bijvoorbeeld samen een boek of tijdschrift, zoek naar informatie over de vakantiebestemming of recepten die je (samen) kunt maken. Vanaf het begin van de behandeling investeren we ook in de bewustwording bij het kind zelf. Daarvoor gebruiken we vaak de metafoor van topsport. Als je oefent, word je beter. Als je niet oefent, ga je sneller achteruit dan dat je het weer opbouwt. We stimuleren kinderen ook om vast te houden aan de routine om bijvoorbeeld dagelijks een kwartiertje te lezen.’
Resi Vanlier
# Cedin: lezen op een positieve manier onderhouden
‘De behandelaar bespreekt samen met het kind en de ouders wat de beste aanpak is voor de zomervakantie.
Normaal gesproken vindt de behandeling op school plaats. Tijdens de zomer bieden we echter de mogelijkheid om deze voort te zetten op een van onze locaties of via online sessies. In sommige gevallen worden er voor meerdere weken oefeningen klaargezet in Letterlicht, zodat het kind ook tijdens de vakantie kan blijven oefenen.
We vinden het belangrijk dat kinderen echt vakantie hebben, maar we willen ook dat het leesniveau op een positieve manier behouden blijft. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door het meegeven van leesteksten of het samen uitkiezen van een leuk boek. Het Zomertopboek, dat we in eigen beheer uitgeven, is geschikt voor een brede groep kinderen; er zijn zelfs scholen die het voor al hun leerlingen aanschaffen.’
Anouk Oude Sogtoen
Meer weten? Bekijk de verschillende edities van het Zomertopboek.
# Athena: met creativiteit kun je ver komen
‘We zijn de hele zomer open, dus alles kan gewoon doordraaien. De behandelaars stemmen hun eigen vakanties onderling goed af, zodat er altijd voldoende bezetting is om elkaars kinderen over te nemen. Dat wordt altijd goed voorbereid door de behandelaar zelf. Het bieden van deze continuïteit vind ik belangrijk, dat is een van de redenen waarom wij niet op scholen behandelen. Als je zes weken niks doet, kun je een vreselijke terugval verwachten. Wij doen alles om dat te voorkomen.
Het huiswerk passen we in de zomervakantie wel aan, alles is net iets speelser. We maken voor de kinderen vakantieboekjes met spelletjes en opdrachten, waarmee we er op een speelse manier voor zorgen dat ze echt vol blijven oefenen in de vakantieperiode.
We merken dat sommige kinderen echt lang op vakantie zijn. In overleg kijken we hoe het huiswerk toch goed gecontinueerd kan worden. Soms zijn we iets minder streng dan gedurende het jaar, ook omdat we weten dat een vakantie voor kinderen ontzettend belangrijk is. Met creativiteit kun je toch nog heel ver komen, zelfs als je iets minder streng bent.’
Simone Verhoeven
# 1801: zoveel mogelijk continuïteit
‘Als ouders het willen, kunnen de behandelingen tijdens de zomervakantie gewoon doorgaan. Deze behandelingen zullen niet altijd door de eigen behandelaar worden gegeven, maar omdat we met Letterlicht werken, kan een collega die vrij eenvoudig overnemen. Ook als de behandeling niet wordt gecontinueerd, is er wel een mogelijkheid om tijdens de vakantie thuis te oefenen. In Letterlicht zetten we daarvoor een aantal speciaal ontwikkelde herhalingslessen klaar.
Om te oefenen maken we ook elk jaar een zomerboek, gebaseerd op Letterlicht. Hierin staat allerlei leuke activiteiten en spelletjes. We geven het bij voorkeur geprint mee, maar ouders kunnen het ook downloaden. In het boek zit een soort raadsel verstopt. Alle kinderen met de juiste oplossing krijgen na de vakantie een klein cadeautje. We merken dat het zomerboek super laagdrempelig is, de meeste kinderen gaan er echt mee aan de slag.
We bespreken altijd met de kinderen en ouders hoe belangrijk het is om te blijven oefenen en lezen. Alle kinderen krijgen een vrolijke Leesmeter, waarmee ze kunnen visualiseren hoeveel ze lezen tijdens de vakantie.’
Nicole Boenders
# KBC Dyslexie: leuk en betekenisvol oefenen
‘Ons team diagnostiek werkt in de zomervakantie in principe gewoon door. Veel ouders vinden dat fijn. Voor de behandelingen ligt het iets anders, vaak gaan de collega’s nog één of twee weken na aanvang van de vakantie door, maar in de bouwvak zijn we een aantal weken helemaal dicht. Tijdens zo’n vakantieweek organiseren we ook wel eens een bootcamp met allerlei spelletjes waarin spellingafspraken staan. Als alle kinderen alle spelletjes hebben gedaan, gaan we een lekker ijsje eten.
Kinderen werken het hele jaar keihard, wij denken dat het goed is om in de zomervakantie even echt te ontspannen en alles wat je geleerd hebt te laten landen. We bedenken allerlei dingen waardoor kinderen op een leuke manier met lezen en spellen bezig zijn en een zomerdip wordt voorkomen. Voor ouders en kinderen maken we hiervoor een nieuwsbrief met tips en ideeën. We stimuleren om in de vakantie te blijven lezen. Het maakt niet uit wat er gelezen wordt, als het maar bijdraagt aan de leesmotivatie. Stomme en saaie boeken zijn verboden. Pak dus vooral een grappig, spannend, mooi of interessant boek, stripverhaal of graphic novel. Of kies er eens voor om je kind twee weken lang elke dag voor te lezen uit een leesboek met rijke taal. Om kinderen en ouders op weg te helpen, hebben we een Bookflix gemaakt, als variant op Netflix. Hierin staan bijvoorbeeld spannende boeken en makkelijk lezen-boeken.
Elk jaar hebben we ook een zomerboek, dat aansluit bij onze spellingmethode. Ook is er een zomerwedstrijd. Dit jaar mogen de kinderen een verhaaltje maken over hun talent. Dat past prachtig bij het talentfluisteren waarmee wij bezig zijn.’
Esther Molema