Ga naar de inhoud
Als het over kwaliteit in dyslexiezorg gaat

NKD INSPIRATIEWEBINARS 2022

NKD Inspiratiewebinars 2022

Voor de praktijkhouders en iedereen die werkzaam is binnen de dyslexiezorg in de aangesloten praktijken organiseert het NKD ook in 2022 een serie inspiratiewebinars om te inspireren, te leren van elkaar en zo samen een kwaliteitssprong voorwaarts te maken.
Sinds 1 januari 2022 is Protocol 3.0 leidend. Dit betekent dat er meer mogelijkheden zijn voor kinderen met comorbiditeit, onder andere TOS, om toegelaten te worden tot de vergoede dyslexiezorg. Dit jaar is het overkoepelende thema: TOS & Dyslexie. Hierbij staat de vraag centraal: Er wordt een kind aangemeld met vermoeden van TOS en dyslexie. Hoe pakken we dan de diagnostiek en behandeling aan?

De serie start op 21 september 2022. Op 2 november 2022 zal de reeks worden afgesloten.
De webinars vinden alle plaats op woensdagmiddagen en beginnen om 15.00 uur. De eerste drie webinars duren 2 uur; het laatste webinar duurt 2,5 uur. Bij elk webinar zijn minimaal 2 sprekers aanwezig.

Openingswebinar 21 september 2022

Inhoud

Het voortraject in het onderwijs en bij de logopedisten.

Sprekers

  • Peta Bregman-Veldhuis – leesspecialist bij Auris Rotsoord, Koninklijke Auris Groep
  • Annemarie Kerkhoff – senior researcher Koninklijke Auris Groep

Webinar 5 oktober 2022

Inhoud

De diagnostiek bij (een vermoeden van) TOS en dyslexie.

Sprekers

  • Femke Scheltinga – senior bij Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Amsterdam
  • Chantal Mailly – logopedist, dyslexiespecialist en coach en
    Marijke Wiertsema – GZ-psycholoog

Webinar 12 oktober 2022

Inhoud

De behandeling van Ernstige Dyslexie bij cliënten met TOS of andere vormen van comorbiditeit.

Sprekers

  • Maria Berghuis – zelfstandig logopediste en dyslexiebehandelaar
  • Marieke de Groot – orthopedagoog-generalist

Webinars 2 november 2022

Inhoud

Wetenschappelijke reflectie op wat is aangereikt in de webinars en een terugkoppeling met Protocol 3.0.

Sprekers

  • Elise de Bree – hoogleraar Taalstoornissen in het passend onderwijs, Universiteit van Utrecht
  • Judith Rispens – hoogleraar Nederlandse taalkunde, Universiteit van Amsterdam
  • Jurgen Tijms – voorzitter WARD/codirecteur Rudolf Berlin Center, Amsterdam
Back to top